§ 1 Allmänt

Dessa allmänna avtalsvillkor gäller Direktonline AB:s (”Direktonline”) avtal med företag (”Kunden”) gällande abonnemang för internettjänster.

§ 2 Omfattning

Abonnemangets omfattning specificeras i den för den aktuella tjänsten separata orderbekräftelsen som Direktonline upprättar i samband med Kundens beställning, vilket utgör parternas avtal (”Avtalet”). Eventuella invändningar ska ha framställts skriftligen till Direktonline senast inom åtta dagar från dagen för orderbekräftelsen för att kunna göras gällande.

§ 3 Informationsskyldighet

Det ankommer på Kunden att uppge och kontrollera att Kundens namn, adress, telefonnummer och e-postadress är korrekt angivna i orderbekräftelsen samt att under abonnemangstiden omedelbart informera Direktonline om eventuella ändringar i dessa uppgifter.

§ 4 Direktonlines hemsida

Direktonline erbjuder sig vid tecknande av hemsideabonnemang att åt Kunden designa och producera en hemsida enligt nedan.

Direktonline presenterar för Kunden inom fyrtio (60) arbetsdagar efter signeringsdatum ett förslag till hemsida. Hemsidan produceras med utgångspunkt från material som Direktonline mottagit från Kunden inom tio dagar efter beställning. Om inget material då mottagits från Kunden produceras förslaget till hemsidan utifrån det material som är tillgängligt på annat sätt. Innan hemsidan publiceras på Internet genomför Direktonline korrigeringar i grafisk design och innehållet på hemsidan med beaktande av de önskemål Kunden framställt om inom tio dagar efter att förslaget presenterades Kunden. Härefter svarar kunden själv för hemsidans utformning, om inget annat avtalats.

Hemsidan skall fungera i de senaste två versionerna av alla webbläsare som har en version som används av minst 5 % av svenska internetanvändare vid designens presentationsdatum. JavaScript behöver vara aktiverat för att hemsidan skall fungera.

De bilder som Direktonline erbjuder från bildbank har en maxgräns på 5 bilder p.g.a. överenskommelse med leverantör.

Förtydligande gällande fria uppdateringar och fri support från våra hemsideavtal
Fria uppdateringar och fri support är de ändringar som utförs av Direktonlines supportavdelning dvs. att våra kunder kan, oavsett vilket av våra system/plattform deras hemsida är byggd i, skicka in ändringar av hemsida, frågor gällande denna och uppsättning av nya mailadresser. Dessa ändringar som Direktonlines supportavdelning hjälper kunden med är ändringar av innehållet på hemsidan som texter, bilder och andra uppdateringar som går under innehållsändringar.

Gällande större innehållsändringar som Direktonlines support anser kommer att krävas längre tid än nedanstående arbetsdagar, så kommer Direktonline att meddela kunden gällande detta ärende och utförligt förklara för kunden varför det anses som en större ändring och supportmedarbetaren sätter handläggningstiden på ärendet efter att denne uppskattat arbetstiden.

Handläggningstider för Direktonlines Support ses nedan räknat i arbetsdagar:

  • Kort deadline (1–3 arbetsdagar): Mail, domän, driftstörning på hemsida eller mail, inloggning och lösenord till hemsida och mail.
  • Mellan deadline (4–6): Bilder, texter, banners, videos etc. som berör innehållet på hemsidan.
  • Lång deadline (7–10): Större innehållsändringar (detta kan komma att korrigeras av Direktonline enligt texten ovan).

För att Direktonlines kundtjänst skall kunna utföra en korrekt ändring till varje kund, ligger ansvaret hos kunden att tydligt förklara i skrift vad som skall ändras gällande e-post och innehållet (text & bilder) på hemsidan.

Observera att ovan handläggningstider är under hög belastning och Direktonline har som ambition att alltid utföra det arbete som kunden vill ha gjort inom 24 timmar.

Placeringsgarantin för SEO-tjänst gäller under förutsättning att inga ändringar görs i hemsidans SEO-anpassade innehåll / FTP / CMS. I de fall då kund gör ändringar som påverkar sökmotoroptimeringen negativt har Direktonline full rätt att starta avtalsfaktureringen. Om det krävs inloggning till extern hemsida (dvs en hemsida som inte ligger på Direktonlines servrar) åligger det kundens ansvar att omedelbart skicka in giltig inloggningsinformation till Direktonline. Om Direktonline inte erhåller inloggningsinformation inom senast 3 månader från avtalskrivning har Direktonline rätt att starta avtalsfaktureringen.

Förtydligande gällande Direktonlines e-post
Direktonlines support och kundserviceavdelning supporterar och hjälper kunden endast med den webmail som kunden får åtkomst till vid start av hemsida dvs. att Direktonline inte har möjlighet att varken supportera eller ansvara för om kunden använder någon form av e-postklient som t.ex. Microsoft Outlook. Gällande nyhetsbrevsfunktion så ingår uppsättning av en nyhetsbrevsmall och eventuell import av mailadresser men inte löpande support under abonnemangstid.

§ 5 Avtalstid och uppsägningstid

Om inte annat anges i orderbekräftelsen/avtalet löper abonnemanget initialt med en bindningstid om tolv månader räknat från dagen för orderbekräftelsen eller den senare dag som däri anges (”Startdatum”).

Avtal om hemsideabonnemang som inte sägs upp senast tre månader innan bindningstidens utgång förlängs automatiskt och löper därefter tillsvidare med tolv månaders uppsägningstid. Avtal om tilläggsprodukter upphör att gälla tolv månader efter giltig uppsägning.

Giltig uppsägning ska vara skriftlig och ställd till Direktonline med uppgift om vilket abonnemang uppsägningen gäller samt undertecknad av behörig företrädare för Kunden. Direktonline accepterar inte uppsägningar genom fullmakt som sker muntligen, via telefon eller genom mailkorrespondens. För att en uppsägning genom fullmakt skall vara giltig kräver Direktonline att originalet skickas in via pappersdokument undertecknat av fullmaktstagaren och utställaren.

För att uppsägning skall vara godkänd, så skall denne skickas till ekonomi@direktonline.se, dvs. att annan kontakt vid uppsägning accepteras ej.

§ 6 Startavgift och abonnemangsavgift

Vid tecknande av hemsideabonnemang debiteras Kunden en startavgift för produktion av hemsidan som betalas efter det att testsidan blivit godkänd av kunden och innan hemsidan publiceras på Internet.

Abonnemangsavgiften och eventuella tilläggsprodukter faktureras enligt villkor och med det belopp som angetts i orderbekräftelsen, eller om uppgift däri saknas, med den avgift som vid var tid gäller enligt Direktonlines officiella prislista för den aktuella produkten. Mervärdesskatt och andra lagstadgade pålagor tillkommer på de angivna priserna.

§ 7 Betalningsvillkor

Betalning ska ske mot faktura inom trettio dagar från fakturadatum. Betalning efter förfallodagen ger Direktonline rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen och till lagstadgad ersättning för eventuella påminnelser och inkassokostnader.

Vid utebliven betalning äger Direktonline rätten att pausa de tjänster som tillhandahålls, tills dess att full betalning är erlagd.

Direktonline äger rätten att under pågående abonnemangsavtal göra prisjusteringar enligt gällande index.

§ 8 Kunduppgifter

För att värna om Kundens integritet hanterar Direktonline all information om Kunden som konfidentiell och i enlighet med personuppgiftslagen. Direktonline har dock rätt att lämna ut uppgift om Kunden om skyldighet därtill föreligger enligt domstols beslut eller uppmaning från polis eller annan myndighet.

Direktonline har alltid rätt att använda kunduppgifterna för egen del som underlag för framtagande av statistik och marknadsaktiviteter.

§ 9 Kundens ansvar

Det åligger Kunden att hålla uppsikt över den information och det material som hålls tillgänglig genom abonnemanget för att enligt svensk lag förhindra fortsatt spridning av skyddad uppgift eller skyddat material.

Kunden ansvarar själv för att den information och det material som hanteras genom abonnemanget inte gör intrång i tredjemans rätt eller på annat sätt står i strid med gällande svensk lag eller förordning.

Kunden ansvarar för att den information och det material som hålls tillgänglig genom abonnemanget inte innehåller uppgift som upplevs som kränkande eller moraliskt förkastlig.

§ 10 Avstängning och förtida upphörande

Direktonline har rätt att stänga av abonnemanget med omedelbar verkan om det skäligen kan antas att abonnemanget används i strid mot gällande lag eller författning eller användningen annars uppenbarligen sker i strid mot avtalet.

Vid allvarligt avtalsbrott eller upprepat missbruk har Direktonline dessutom rätt att häva avtalet och att kräva skadestånd för skada Direktonline lidit eller kommer att lida till följd av Kundens agerande.

§ 11 Mislighållande och förtida uppsägning

Om Kunden väsentligen åsidosätter sina skyldigheter enligt detta avtal, inklusive men inte begränsat till utebliven betalning av förfallen faktura inom [60] dagar efter förfallodagen, har Direktonline rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet i sin helhet.

Vid sådan uppsägning har Direktonline rätt till ersättning motsvarande samtliga återstående betalningar som skulle ha erlagts under återstående avtalstid, med avdrag för eventuella kostnadsbesparingar och/eller intäkter som Direktonline kan uppnå genom att sälja motsvarande tjänster eller kapacitet till annan part.

Ersättningsbeloppet förfaller till omedelbar betalning vid uppsägningens ikraftträdande.

§ 12 Direktonlines ansvar

Direktonline ansvarar för att abonnemanget uppfyller avtalad specifikation enligt orderbekräftelsen. Mindre avvikelser och de inskränkningar i tillgängligheten som Direktonline har rätt till enligt avtalet ska inte anses utgöra fel.

Direktonline ansvarar endast för skador som har orsakats genom Direktonlines försummelse. Direktonline är ersättningsskyldigt endast för direkt skada och ersättningen är sammantaget begränsad till ett belopp motsvarande den avgift Kunden betalat för innevarande faktureringsperiod, såvida det inte visas att Direktonline förfarit grovt vårdslöst. Indirekt skada ersätts inte i något fall.

§ 13 Force majeure

Om part förhindras att fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet av omständighet utanför hans kontroll som han inte borde ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller kunnat råda över, såsom blixtnedslag, eldsvåda, översvämning, inbrott, arbetskonflikt, beslag, myndighetsbestämmelser samt fel eller försening i tjänst från underleverantör på grund av sådan omständighet, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkten för prestation och befrielse från andra påföljder.

Om avtalets fullgörande väsentligen förhindrats längre tid än en månad på grund av ovan angivet förhållande äger part skriftligen frånträda avtalet.

§ 14 Ändringar och tillägg

Direktonline har rätt att under avtalstiden genomföra sådana ändringar av avtalsvillkoren som är nödvändiga på grund av teknikutveckling, tvingande lagstiftning eller liknande förhållanden. Ändring träder i kraft 90 dagar efter att den offentliggjorts på Direktonlines hemsida www.direktonline.se eller på annat sätt meddelats Kunden. Om villkorsändringen är till nackdel för Kunden, har Kunden rätt att avstå från ändringen genom att meddela detta skriftligen till Direktonline AB, dock senast 30 dagar före ikraftträdandet. Direktonline AB har härefter rätt att säga upp avtalet med 30 dagar frist.

§ 15 Överlåtelse

Kunden äger inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till annan, helt eller delvis, utan Direktonlines föregående skriftliga godkännande.

Direktonline äger rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till annan.

§ 16 Prisjustering av tredjepartsprodukter

Vi förbehåller oss rätten att justera priser på tredjepartsprodukter under avtalsperioden i det fall våra leverantörer genomför prisändringar. Sådana justeringar sker i enlighet med den förändring som skett hos leverantören och träder i kraft från och med den dag det nya priset tillämpas av leverantören.

§ 17 Tvist

Tvist mellan Kunden och Direktonline angående tolkningen och tillämpningen av detta avtal eller därmed sammanhängande rättsförhållanden ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. För det fallet att parterna inte kommer överens, ska tvisten lösas vid svensk allmän domstol (Malmö) enligt svensk rätt.

Njut av våra kakor med en härlig kopp kaffe! Vi använder oss utav kakor på den här hemsidan. Vissa för att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, andra för att sidan ska fungera korrekt. Läs mer om kakor
Inställningar för samtycke

Inställningar för samtycke

Läs mer om kakor
Nödvändiga kakor
Dessa kakor används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa kakor kan därför inte stängas av. Kakor används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda kakor
Denna typ av kaka hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder kakor till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade kakor analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa kakor används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av kakor kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.