8 effektiva tips på hur du skriver bra texter till webben
Några tips för att skapa bra texter till din hemsida
Det är naturligtvis viktigt med bra text på hemsidan för att kunna kommunicera med din målgrupp på ett effektivt sätt. Att skriva för nätet är dock inte alls samma sak som att skriva andra typer av texter. En av anledningarna är att webbinnehåll inte blir läst, det blir scannat. Läsare på webben föredrar att skumma igenom texten snarare än att läsa den. Läsarna är dessutom otåliga och lämnar snabbt hemsidan om det inte hittar exakt det de letar efter.
Det kan alltså vara väldigt utmanande att fånga läsarens uppmärksamhet i dagens väldigt snabba, digitala värld. I de här sammanhangen pratar man inte ens om en hisspitch på 30 sekunder, utan snarare om åtta sekunder. Det är så lång tid det tar innan besökaren istället surfar iväg från din sida för att istället kolla på roliga kattvideos.
Med så kort tid att förhålla sig till är det viktigt att skapa innehåll som står ut från mängden. Detta gör man genom att skriva bra content som är optimerat för din hemsida, och som dessutom rankas högt för sökmotorer. Detta innehåll ska också behålla läsarens uppmärksamhet länge nog för att de ska förstå vad du kan erbjuda dem.
Så hur går detta till rent konkret? Här kommer åtta punkter att förhålla sig till!
02
Lär känna din målgrupp
Innan du skapar innehåll till din hemsida bör du fråga dig vem din buyer persona är, dvs den du vill engagera och informera om dina produkter eller tjänster. Om läsare skriver in sökord i en sökmotor förväntar de sig att resultaten ger dem rätt information.
Om de hamnar på din sida och den information som finns där inte löser deras problem, är det med största sannolikhet din konkurrent som får chansen att göra det istället. Detta vill du naturligtvis undvika. Det är därför bra att lägga en hel del fokus på vem den tänkta köparen är, och exakt vad denne är på jakt efter ute på webben.
02
Använd den omvända pyramidstilen
Eftersom du bara har 8 sekunder på dig att fånga dina läsares uppmärksamhet är det nödvändigt att dina läsare kan förstå och utvärdera webbinnehållet snabbt. Ett bra upplägg är att använda den omvända pyramiden för att strukturera innehållet. Detta innebär att man strukturerar texten enligt tre huvuddelar: en övre del, en mellersta del, och en nedre del.
Den översta delen innehåller den viktigaste informationen, den mellersta innehåller specifierat innehåll, medan den sista delen avslutar med lite kompletterande information.
Om du till exempel tänker anordna en konferens så skulle detta fall konferensens viktigaste detaljer, såsom en beskrivning av konferensen, samt datum och plats, hamna längs upp. Specifikt innehåll såsom vilka som kommer att medverka, samt vad deras föreläsningar kommer att handla om, ska då placeras i mittenpartiet. Kompletterande information om arrangörerna och bakgrunden till konferensen hamnar sist.
Den översta delen ska vara väldigt tunn, kanske runt 30 ord, och kan eventuellt innehålla en "hook", exempelvis en iögonfallande rubrik eller fråga som snabbt engagerar läsaren.
03
Optimera texten för att scannas
Det är inte ofta man läser allt innehåll på en hemsida, utan läsare på internet skummar igenom texterna. Man kan därför göra webbinnehållet lättare att läsa genom att:
- Markera nyckelord.
- Använda underrubriker som sammanfattar de viktigaste punkterna.
- Använda sig av punktlistor för att på så vis minska antalet ord.
- Använda bildtexterna för säljande meddelanden.
De som hamnar på din webbsida letar efter en lösning på sina problem. Se till att de snabbt kan hitta denna via en snabb scanning.
04
Håll dig till aktiva uppmaningar
Dina besökare kommer till dig för att få veta mer om dina tjänster och produkter, vilket innebär att det är du som är experten i det här sammanhanget. Använd en aktiv och direkt uppmaning och inte en passiv sådan för att få besökarna att agera.
Istället för att exempelvis skriva "Jag hoppas att du hittar en diskmaskin hos oss som passar dina behov", är det mer direkt att skriva " 100 000 kunder väljer oss varje år för att lösa sina diskbehov". Istället för att välja att formulera sig så här: "Tag gärna kontakt med oss om om du inte hittar den diskmaskin du letar efter", så är det mer effektivt med en direkt uppmaning av typen "Kontakta oss så hittar våra experter den diskmaskin som passar bäst".
Återigen, det är du som är experten här. Din hemsida är ett bra tillfälle att ogenerat ta det utrymmet.
05
Använd ett läsvänligt textformat
Den genomsnittliga internetanvändaren läser på samma nivå som en niondeklassare. Detta innebär att man behöver skriva enkelt och tydligt och göra texterna enkla att begripa. Det är därför bäst att ta bort avancerad jargong och istället:
- Använda korta punkter som innehåller två till tre meningar.
- Adressera läsarna direkt genom att använda ordet du.
- Hoppa över onödiga ord som bara personer med mycket teknisk kunskap skulle kunna förstå.
- Använd listpunkter för att organisera innehåll i märkta flikar.
- Se till att det finns vita ytor på sidan för att ge innehållet bättre läsbarhet.
- Behandla ett ämne per stycke.
06
Utgå från att dina besökare kan hamna vart som helst på din webbsida
Dina besökare kan landa vart som helst på din webbplats. Detta gör att varje sida behöver vara optimerad. Om den första sidan en besökare ser handlar om en av dina produkter eller tjänster ska sidan ändå kunna förtydliga var besökaren är, samt se till att det finns en call-to-action knapp som berättar för besökaren vart denne ska ta vägen härnäst. Du bör också ha ytterligare specifik information om din hemsida.
07
Text bör kompletteras med media
Det är inte alltid ordet som är det bästa sättet att berätta någonting på, utan en bild säger som sagt ofta mer än tusen sådana. Denna logik gäller även på internet och innefattar bland annat möjligheten att använda bilder, videos, diagram eller infografik. Människor stimuleras mer av visuell information än de gör av ren text. Detta innebär att media ibland kan förklara innehållet på ett bättre sätt, eller åtminstone komplettera din information. Håll detta i åtanke när du skapar innehåll för webben. Var inte låst vid att du måste uttrycka dig just via text.
08
Tänk som en sökmotor
Det är du som besitter ansvaret att locka besökare till din hemsida, och för att göra detta behöver du till viss del tänka som en sökmotor. Rent konkret innebär detta innebär bland annat att:
- Undvika tunt innehåll som har lågt eller inget originalinnehåll.
- Att skriva välskrivet informationsinnehåll som kan lösa dina kunders problem.
- Prata om ett huvudämne per sida.
- Använda de fraser och nyckelord dina kunder faktiskt söker efter.
Du är experten på ditt område
Det finns en hel del att tänka på, men förhoppningsvis gör detta det lite mer överskådligt. Det handlar alltså inte alltid om att skriva perfekta texter, utan det viktigaste är att ha en förståelse för hur människor läser och tar till sig text online. Det är du som är expert på ditt område, och kan ju det du skriver om (dina tjänster och produkter). Det räcker ofta långt. Det är dock viktigt att sätta in detta i ett webbsammanhang, och veta hur dina potentiella kunder beter sig på nätet, inte minst veta vad de letar efter. Gör du detta har du goda möjligheter att optimera din närvaro online!